25 oktober 2012

Efter kvällens Kalla fakta dök denna statusupdateringen upp på fb:
Någon annan som ska sluta köpa kläder på H&M?
 
Visst. Jag såg också Kalla Fakta men att sluta handla är inte rätt metod!
Jag blev förvånansvärt irriterad (skyller på mens med tillhörande mensvärk)
över uppdateringen och kunde inte låta bli att svara,
även om hen som uppdaterade och jag inte pratar med
varandra vanligtvis.  Hur som helst blev mitt svar såhär:
 
Om det är något vi konsumenter kan göra så är det att fortsätta handla
MEN efterfråga och sätta krav på högre priser på kläderna och visa
oss villiga att betala mer för att arbetarna ska få bättre löner.
Slutar vi handla skulle det (långt gånget och hårddraget)
kunna innebära att HM med andra klädkedjor inte
ens kommer köpa kläder från länderna..
Med detta inte sagt att HMs sätt att hantera detta är försvarbart :/
 
Å sen ska man veta att alla journalister är duktiga på
att vinkla det dem vill ta reda på. Att behandla människor
som kvinnorna på fabrikerna blir behandlade är inte okej,
det är aldrig försvarbart.. men om inte VI som konsumenter
sätter krav så kommer det aldrig hända något.
Det är efterfrågan som styr och idag efterfrågar vi
billiga kläder.. konsekvenserna är tydliga!
 
 
     
     
     
     
    :/
       

      Kommentarer

      Kommentera inlägget här:

      Namn:
      Kom ihåg mig?

      E-postadress: (publiceras ej)

      URL/Bloggadress:

      Kommentar:

      Trackback
      RSS 2.0